Роз’яснення щодо служіння Божественної Літургії Івана Золотоустого у дні Великої Чотиридесятниці
- 27 Лютого 2020
- Новини єпархії, Священикам
Стрий, 26 лютого 2020
Вих. № СЄ 78/2020
ВСЕСВІТЛІШИМ, ВСЕЧЕСНІШИМ
СВЯЩЕНИКАМ СТРИЙСЬКОЇ ЄПАРХІЇ УГКЦ
РОЗ’ЯСНЕННЯ
щодо служіння Божественної
Літургії Івана Золотоустого у дні Великої Чотиридесятниці
у світлі кан. 88 ПП УГКЦ
З 07 квітня 2018 року Божого вступили в дію Канони Партикулярного Права УГКЦ. Канон 88 КПП УГКЦ у 2-му та 3-му параграфі, розглядаючи служіння Божественних Літургій св. Василія Великого, св. Івана Золотоустого та Передосвячених Дарів, вказує наступне:
«§ 2. У всі дні посту св. Чотиридесятниці, за винятком субот, неділь та дня Благовіщення, не буває іншої Літургії, окрім Передосвячених Дарів».
«§ 3. Згідно з приписами літургійних книг, існують також інші алітургійні дні, в які не звершуємо жодної Божественної Літургії. Такими днями є: середа і п’ятниця Сиропусного тижня, понеділок і вівторок першого тижня Чотиридесятниці, Велика п’ятниця та п’ятниця перед навечір’ям Різдва і Богоявлення, на яку переносяться Царські часи.
Дана норма КПП УГКЦ внесла зміни в літургійне життя парафій, де, за звичаєм, в понеділок, вівторок і четвер Великої Чотиридесятниці, завжди служилася Божественна Літургія Івана Золотоустого. У багатьох священиків нашої єпархії виникло запитання: «чи можна служити Божественну Літургію Івана Золотоустого в понеділок, вівторок і четвер Великої Чотиридесятниці?».
В церковному правовому устрої звичай є першим джерелом права та найкращим його тлумачем (пор. кан. 1508 ККСЦ), тому, вищевказані норми партикулярного права необхідно тлумачити в контексті звичаїв УГКЦ.
Розглядаючи дану проблематику, я звернувся до постанов Львівського Провінційного Синоду 1891 року, де стверджується про незапам’ятний звичай, за яким в понеділок, вівторок і четвер святої Чотиридесятниці, служиться Божественна Літургія Івана Золотоустого. Синод постановив дотримуватися такого звичаю і надалі.[1]
З тексту Постанов Львівського Синоду стає очевидним, що служіння Літургії Івана Золотоустого в понеділок, вівторок та четвер Великої Чотиридесятниці є незапам’ятним звичаєм, який вважався таким вже у ХІХ столітті. Церковні ієрархи заохочували до збереження та практикування цього звичаю.
Цей звичай дійшов також і до наших часів та практикувався священиками нашої Церкви.
Незапам’ятні звичаї, відповідно до кан. 1507 § 3 ККСЦ не скасовуються законом, якщо в самому законі виразно не вказано про їхнє скасування. Отож, якщо в кан. 88 §2 ПП УГКЦ Законодавець виразно не вказує, що протилежний звичай відкликається, то даний канон не скасовує незапам’ятного звичаю і цей звичай продовжує існувати та може бути практикований церковною спільнотою.
Звичай служити Літургію Івана Золотоустого в понеділок, вівторок та четвер Великої Чотиридесятниці є незапам’ятним та, на сьогоднішній час, існує в позиції «суперечить закону»
і не є виразно відкликаний Законодавцем.
Зважаючи на вищевказане, дбаючи, щоби літургічне життя в Стрийській єпархії УГКЦ якнайбільше розвивалось відповідно до приписів і законних звичаїв УГКЦ (пор. кан 199 §1 ККСЦ), та для усунення будь яких сумнівів, даю наступні роз’яснення:
- В часі Великої Чотиридесятниці, для збереження Літургійної спадщини та традиції УГКЦ, відповідно до приписів літургійних книг, всі священники повинні служити Літургію Передосвячених Дарів;
- Звичай служити Літургію Івана Золотоустого в понеділок, вівторок та четвер Великої Чотиридесятниці, окрім понеділка та вівторка першого тижня Великої Чотиридесятниці, може продовжувати існувати, якщо цього вимагають обставини парафіяльного служіння.
З Архиєрейським благословенням,
вл. Тарас Сеньків, О.М.
Єпархіальний Єпископ
о. д-р Володимир Ждан
Канцлер Єпархіальної курії
[1] Рішення Львівського Провінційного Синоду, Титул 4, Глава 1, пункт 3.